Vanliga underhållsproblem med elbilar

Är du en av alla dom som precis tagit steget och köpt en elbil. Grattis! Elbilar är framtiden och har en betydligt mindre inverkan på miljön än bilar med fossila bränslen som drivmedel. Dessutom kommer du nu att spara pengar på att slippa tanka bilen hela tiden. Bensin- och diesel- priserna har stigit kraftigt på senare år i och med att priset på olja gått upp. Ingenting tyder på att den uppgången kommer att vända ned igen. Så en investering i en elbil är en investering för framtiden. Men hur blir det med service och underhåll av din elbil? I den här artikeln tittar vi närmare på den biten. Men vi vill börja med att visa en lite jämförelse. En bensin- eller dieselbil har i runda slängar 10.000 rörliga delar. En elbil har ungefär 150. Skillnaden är enorm, vilket också kommer att synas i hur hållbara elbilarna är.

Du hittar inga delar på bilskroten
I vanliga fall kan man åka till en bilskrot och hitta dela om någonting går sönder. Det kan vara allting från ett dörrhandtag till en dragkrok. Men när det gäller elbilar ser det annorlunda ut. Varför? Jo, för att inga elbilar har skrotats än och det heller inte ut som att dom kommer göra så inom en överskådlig framtid. Självklart kan det finnas undantag och det kan säkert finnas någon reservdel som kan användas även på en elbil. Men en bilskrot är inte ditt förstahandsalternativ att vända dig till om du får problem med din elbil.

Se till att serva bilen hos någon som kan
När du ska välja verkstad för service och underhåll av din elbil så ska du se till att välja någon som verkligen kan elbilar. Den viktigaste komponenten i en elbil är (föga förvånande) batteriet. Det är viktigt att batteriet tas om hand. Använd helst en märkesverkstad för just det bilmärke du har.

Ha rätt inställning på hjulen
Ett problem som blivit allt vanligare i och med elbilarnas inträde på vägarna är hjulinställningar. Det kan låta konstigt, men har du tänkt på hur tyst en elbil är? Man hör ingenting från motorn. Istället hör man bara vinden som susar utanför samt däckens kontakt med marken. Ett felinställt hjul hörs mycket tydligare i en elbil än i en vanlig bil. Detta är så klart på gott och ont. Det positiva med detta är att man enklare upptäcker felaktiga inställningar som kan ha en negativ inverkan på däcken. Det negativa är så klart att det blir väldigt påtagligt med minsta lilla felaktiga inställning.

Ha koll på bromsarna
När man bromsar med en elbil så används energin för att ladda upp batteriet. Det blir som en sorts motorbroms. Detta gör även att det sliter mindre på de vanliga bromsarna. Men tillslut kommer även dessa att behöva bytas. Därför att det trots allt viktigt att kontrollera bromsarna, även om många faktiskt inte tror det. Det är en liten myt med elbilar, att bromsarna aldrig behöver bytas, men så är alltså inte fallet.